Morane Saulnier L (AZ Model)
Samolot
Dwumiejscowy Morane L powstał w
sierpniu 1913 roku jako modyfikacja wcześniejszej wersji G. Dzięki
charakterystycznej konstrukcji z płatem zamontowanym na zastrzałach dość wysoko
nad kadłubem zyskał nazwę „Parasol”. Samoloty te były napędzane
rotacyjnymi siedmiocylindrowymi 100-konnymi silnikami Gnome Monosoupape, a
później także dziewięciocylindrowymi 80-konnymi Le Rhone.
Po wybuchu wojny pierwsze z egzemplarzy seryjnych weszły na wyposażenie
jednostek MS23 i MS26. W grudniu 1914 roku również Brytyjczycy zakupili
kilkadziesiąt tych samolotów i wyposażyli nimi kilka dywizjonów RFC i RNAS.
Ciekawym epizodem w historii tego samolotu jest fakt, że niemiecka firma Pfalz
produkowała je w czasie wojny na licencji pod nazwą Pfalz A.I i A.II z
niemieckimi silnikami Oberursel o mocy odpowiednio 80 i 100 koni, a po
uzbrojeniu ich w karabin LMG08 oznaczenie zmieniono na E.III. Natomiast opłaty
wynikające z wykorzystania licencji Pfalz przekazał firmie Morane dopiero po
zakończeniu wojny.
Samolot był również znany w Rosji, gdzie był produkowany w moskiewskiej firmie
Duks.
Morane L były wykorzystywane w pierwszych miesiącach wojny przede wszystkim do
rozpoznania. Z uwagi na stosunkowo słabe osiągi szybko zastąpiono je
nowocześniejszymi samolotami, we Francji np. wprowadzono Morane N. I gdyby nie
dwa wydarzenia, to pewnie L-ki odeszłyby w całkowite zapomnienie.
Jedno z tych wydarzeń związane jest z pilotem No. 1 Wing RNAS Sub-Lt. R.
Warnefordem. Pilot ten 7 czerwca 1915 roku lecąc maszyną nr 3253 skutecznie
zbombardował sterowiec Zeppelin LZ37 w powietrzu. Było to pierwsze zwycięstwo
tego rodzaju w historii.
Natomiast drugie, a właściwie chronologicznie rzecz biorąc – pierwsze zdarzenie
jest związane z niezwykłym człowiekiem…
Pilot
Gdy Morane L trafiły do jednostki MS26 spotkał się z nimi znany już wtedy
powszechnie znakomity pilot – Roland Garros. Można go uznać za pierwszego
pilota myśliwskiego wszechczasów, gdyż wielokrotnie atakował on niemieckie
samoloty strzelając z karabinu Lewis. W listopadzie 1914 roku spotkał się z
Raymondem Saulnierem, pracującym wtedy nad synchronizatorem, który mógłby
umożliwić strzelanie z zamontowanego nieruchomo karabinu przez krąg wirującego
śmigła. Niestety prace te były nieudane głównie z powodu słabej jakości
stosowanej wówczas amunicji. Wtedy prawdopodobnie Garros wpadł na pomysł
zabezpieczenia śmigła przed własnym ostrzałem. Wspólnie ze swoim mechanikiem
Julesem Hue skonstruowali układ deflektorów, które kierowały pociski po
stycznej do obrysu przekroju łopat śmigła. Na grzbiecie osłony silnika Morane’a
L zamontowali karabin Hotchkiss. Pierwszy egzemplarz tak zmodyfikowanego
samolotu został zniszczony przez huragan. Natomiast na drugim Garros uzyskał
trzy zwycięstwa powietrzne - 1, 15 i 18 kwietnia 1915 roku. Jego sukcesy
jednak nie trwały długo, gdyż wieczorem 18 kwietnia został on zestrzelony przez
ostrzał z ziemi. Co gorsza, Garrosowi po wylądowaniu po niemieckiej stronie
frontu nie udało się zniszczyć samolotu i sekret jego sukcesów został odkryty.
Na scenę wkroczył wtedy równie utalentowany, co zarozumiały Anthony Fokker, ale
to już zupełnie inna historia.
Model
Prężnie rozwijająca się ostatnio firma AZ Model sprawiła wielką radość
miłośnikom wczesnego okresu lotnictwa wypuszczając na rynek model Morane’a L.
Zestaw wykonany jest jak przyzwoity short-run. Elementy w pudełku pozwalają na
w miarę bezproblemowe wykonanie wersji seryjnej, np. maszyny Warneforda. Jednak
gdy chce się wykonać model samolotu Garrosa, który był wczesną wersją L-ki,
konieczne jest poprawienie pewnych istotnych elementów. Szkoda, że w tym
miejscu AZ Model nie odrobił zadania domowego i większość różnic w ogóle
zignorował, mimo że w zestawie znajdują się kalkomanie z oznaczeniami samolotu
Garrosa, a w instrukcji malowania – zupełnie błędnie przedstawione kolorowe
obrazki pokazujące ten samolot w późnej wersji seryjnej.
Konieczne zmiany wynikające z różnic między wersją wczesną i późną, a także z
innych wad elementów modelu:
1. Usunięcie przerysowanej faktury powierzchni płata i sterów wysokości
krytych płótnem, gdzie imitacja żeber przypomina bardziej listwy znane z płatów
znacznie młodszego braciszka L-ki – MS406. Przy okazji można trochę bardziej
popracować papierem ściernym i pocienić krawędzie spływu płatów i sterów.
2. Wypełnienie wycięcia w krawędzi spływu płata, którego nie było w
samolocie Garrosa.
3. Skrócenie o ok. 1.5 mm przedniej części kadłuba – charakterystyczna
cecha wczesnych L. Wiąże się to niestety z koniecznością odtworzenia imitacji
charakterystycznych metalowych okuć na drewnianych panelach burtowych.
4. Przerobienie podwozia na wersję z szeroko rozstawionymi w widoku z boku
zastrzałami.
5. Dorobienie charakterystycznych rurkowatych wlotów powietrza do gaźnika
na burtach, elementów mocujących karabin, popychaczy sterów, deflektorów
Garrosa-Hue’a na śmigle oraz okuć, do których mocowane były linki usztywniające
i skręcające płat.
6. Wymiana kiepskiej imitacji siedmiocylindrowego silnika Gnome na
zdecydowanie lepszy dziewięciocylindrowy silnik Le Rhone firmy Aeroclub wykonany
z białego metalu.
7. Uzupełnienie imitacji struktury wewnętrznej kadłuba na burtach kabiny –
brakuje tu szczególnie linek naciągów usztywniających.
Bibliografia
J. M. Bruce. Morane Saulnier Type L. Windsock Datafile 16. II wydanie. Albatros Publications Ltd, Berkhamstead, 1998.
This is
a model of an early version of Morane L flown in April 1915 by Roland Garros in
MS26. He scored three times: on 1st, 15th and 18th and finally was shot down by
the ground fire.
The model
The quickly developing company AZ Model is very much welcome with its short-run
Morane’a L. The kit elements allow to build rather easily the model of the
standard L.
However, the Garros’s mount was an early one and here AZ Model failed to do
their homework. Despite the inclusion of the decals with markings for Garros’s
L the essential differences are ignored.
The required modifications:
1. Removing of a rather crude imitation of surface on wings and elevator – it
rather reminds the bands better known from a younger sister of L – MS406. On
this occasion some more work with sandpaper will do good for too thick trailing
edges.
2. Filling the cut-out in the trailing edge of the wing over the cockpit.
3. Shortening of the front section of the fuselage by some 1.5 mm.
4. Reshaping of the undercarriage to a wide V-struts version.
5. Addition of carburator intakes, gun mount, control horns for elevator and
rudder, propeller deflectors and fixing points for wing rigging and twisting
cables.
6. Substitution of a 7-cylinder Gnome engine with a white-metal 9-cylinder Le
Rhone from Aeroclub.
7. Adding some elements for the imitation of internal structure in the cockpit
(though little of this is visible under the “Parasol”).
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|