Hansa Brandenburg D.I (Eastern Express)
Samolot
Hansa Brandenburg D.I miał być pierwszym "nowoczesnym" dwupłatowym myśliwcem LFT. Zaprojektowano go wiosną 1916 roku. Był produkowany równolegle w zakładach macierzystych i w zakładach Phoenix. Samoloty różniły się silnikiem, HB miały 150- lub 160-konny silnik Austro-Daimler, natomiast Ph - 185-konny. Łącznie wyprodukowano 50 maszyn HB i 72 Ph. Niestety nie spełniły one oczekiwań dowództwa LFT. Miały słabe osiągi i własności pilotażowe, a największym mankamentem było łatwe wpadanie w korkociąg. Samolot szybko zyskał niesławne określenie "Der fliegende Sarg" (latająca trumna). Średniej klasy piloci mieli poważne kłopoty z utrzymaniem się w powietrzu nawet w warunkach braku przeciwnika. Jedynie najlepsi lotnicy radzili sobie z tak trudnym "przeciwnikiem", przy czym zwycięstwa powietrzne odnoszono jedynie pilotując maszyny produkcji zakładów Phoenix. Do tych najlepszych należał Oblt. Frank Linke-Crawford, jeden z największych asów LFT, który w połowie 1917 roku latał w jednostce Flik 41J na samolocie 28.15, który przedstawia prezentowany model. 28.15 skończył jednak karierę w sposób podobny jak większość D.I - został zniszczony w wypadku i 11.09.1917 - skasowany. Linke-Crawford szczęśliwie wyszedł z opresji bez obrażeń.
Model
Elementy modelu pasują całkiem dobrze. Wpasowanie kratownicy kadłuba z zestawu Parta wymaga lekkiego pocienienia burt. W przypadku wersji z otwartym silnikiem, jest kłopot z przewodami doprowadzającymi mieszankę do cylindrów - kolidują one z przednim lewym słupkiem piramidki. Trzeba również wykonać charakterystyczne wycięcie w prawym przednim słupku piramidki, aby trzecia rura wydechowa przeszła do kolektora.
Montaż głównych zastrzałów, z jednym wyjątkiem, nie stanowił kłopotu. Jedynie należało przedłużyć o około 1,5mm dolne tylne wewnętrzne nóżki.
Natomiast irytujące są braki dosyć podstawowych elementów - nie ma żadnego z 6 zastrzałów statecznika poziomego, tylnych słupków piramidki i tylnego przewodu od chłodnicy do silnika.
No i chyba najgorsze, to niepoprawny kształt grzbietu kadłuba przed kabiną - są tam zbyt duże wklęsłości. Niestety nie poprawiłem tego i miałem trochę kłopotów z tylnymi słupkami piramidki, a dokładniej z określeniem miejsca ich montowania do kadłuba.
Ponadto mój model miał sporo wad na powierzchni elementów: zgrubienia, wklęśnięcia, itp...szczególnie na płacie górnym.
Z montażem płata górnego tym razem poradziłem sobie w ten sposób, że zacząłem od piramidki, którą w połowie trzeba było wykonać samodzielnie. Do niej dokleiłem górny płat podpierając go kawałkami tekturki. Po dobrym związaniu kleju powklejałem zastrzały zaczynając od elementów góra/wnętrze-dół/zewnętrze, a następnie dokleiłem pozostałe.
The model depicts a mount used by Oblt. Frank Linke-Crawford, who flew
it in Flik 41J in 1917. The airframe crashed and was cancelled on 11.09.1917. Linke-Crawford
luckily was not hurt.
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|||||||||||